تماس باما : 02165247966

نگهداری از ارتودنسی نامرئی

نگهداری از ارتودنسی نامرئی (متحرک) پاسخ به 5 سوال متداول

جدول عنوان ها

نگهداری از ارتودنسی نامرئی (متحرک) به درستی، موجب افزایش کارایی این روش درمانی و تضمین سلامت و بهداشت دهان و دندان می شود. متخصص ارتودنسی اغلب برای داشتن یک طرح لبخند مرتب و زیبا، ارتودنسی را به عنوان یک روش عالی به مراجعین خود، پیشنهاد می دهد. ارتودنسی دارای انواع و اقسام مختلفی است که متناسب با شرایط بیمار، یکی از این روش ها برای او انتخاب می شود. ارتودنسی نامرئی یکی از انواع روش های ارتودنسی است و اغلب برای بهم ریختگی های معمولی دندان ها، تجویز می شود.

وجود یک جسم خارجی در دهان، موجب افزایش احتمال تغییر رنگ، التهاب لثه و پوسیدگی دندان ها می شود. رعایت بهداشت دهان و دندان در طول روند درمانی ارتودنسی نامرئی به همین دلیل باید با حساسیت بیشتری انجام شود. رعایت بهداشت و تمیز کردن دندان ها در ارتودنسی نامرئی موجب بهبود روند درمانی می شود. جهت اطمینان از اثرگذاری این روش درمانی باید با اصول نگهداری از ارتودنسی نامرئی به خوبی آشنا بود و به آن عمل کرد.  

متخصص ارتودنسی هنگام  شروع روند درمانی ارتودنسی نامرئی تراز کننده را روی دندان های بیمار قرار می دهد. تراز کننده ها نیز باید تا حدود 3 ماه به صورت شبانه روز روی دندان ها باشند. لازم به ذکر است که در صورت وجود خرابی در دندان ها و عدم رعایت نکات بهداشتی هنگام درمان با ارتودنسی نامرئی، موجب افزایش پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه و دندان می شود. شستشو دندان ها و رعایت بهداشت دهان مخصوصا پس از هر وعده غذایی الزامی است.

ما در ادامه این مقاله 4 راه مهم برای نگهداری از ارتودنسی نامرئی به شما ارائه خواهیم کرد.

مسواک زدن مرتب برای نگهداری از ارتودنسی نامرئی

اولین قدم برای نگهداری از ارتودنسی نامرئی با مسواک، خارج کردن ارتودنسی ها هنگام مسواک زدن است. جهت رعایت نکات بهداشتی در طول روند درمان ارتودنسی نامرئی باید یک سری ابزار داشته باشید. مهمترین ابزاری که برای رعایت بهداشت دهان و دندان نیاز خواهید داشت، یک مسواک نرم است. هنگام مسواک زدن نیز نباید به دندان ها فشار زیادی وارد کنید بلکه باید به آرامی مسواک را روی دندان ها بکشید. لثه ها نیز هنگام درمان با ارتودنسی بیشتر حساس می شوند به همین دلیل باید به آرامی و با دقت مسواک بزنید. پشت دندان ها نیز مانند لثه ها باید با دقت و ملایمت تمیز شوند. فیلم های آموزشی مختلفی نحوه مسواک زدن را به صورت اصولی را آموزش می دهند که میتوانید نکات مهمی را از آنها بیاموزید. شما می تواند علاوه بر تماشای فیلم های آموزشی از متخصص ارتودنسی خود نیز بخواهید نکات مهم در زمان مسواک زدن را به شما بیاموزد.

تمیز کردن ارتودنسی متحرک نامرئی

مسواک زدن با خمیر دندان مناسب

استفاده از خمیر دندان مناسب نیز از نکات مهم در نگهداری از ارتودنسی نامرئی می باشد. خمیر دندان هایی که حاوی فلوراید هستند؛ محیط دهان و دندان ها را از هر گونه باکتری و پلاک تمیز می کنند. لازم به ذکر است که استفاده از خمیر دندان خوب به تنهایی برای نگهداری از ارتودنسی نامرئی، کافی نیست. مسواک زدن با خمیر دندان خوب تنها می تواند سطح دندان ها را تمیز کند و بین آنها به خوبی تمیز نمی شوند.

برای مشاوره و درمان در واتس اپ با ما در ارتباط باشید 09199767767

استفاده از براش های بین دندانی برای نگهداری از ارتودنسی نامرئی

راهکار دیگر برای نگهداری از ارتودنسی نامرئی؛ استفاده از براش های بین دندانی می باشد. استفاده از این براش ها موجب می شود که بین دندان ها نیز به صورت کامل تمیز شده و تمام پوسیدگی ها از بین بروند. افزایش حساسیت لثه ها موجب می شود که نتوان به راحتی از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده کرد. میتوان گفت، براش های بین دندانی بهترین جایگزین برای نخ دندان هستند. حرکت دندان ها در دوران ارتودنسی موجب حساسیت لثه ها می شود به همین دلیل در این دوران به مراقبت بیشتری نیز نیاز دارند. استفاده از براش های مخصوص لثه کمک میکند تا محیط دهان از هرگونه باکتری پاک شود.

جهت مشاوره ارتودنسی بیشتر بخوانید : متخصص ارتودنسی در کرج

استفاده از جعبه در نگهداری از ارتودنسی نامرئی

استفاده از جعبه مخصوص

آخرین نکته در نگهداری از ارتودنسی نامرئی؛ استفاده از جعبه مخصوص آن می باشد. شما باید هنگام خارج کردن ارتودنسی آن را در جعبه خود قرار دهید.  جهت تمیز کردن ارتودنسی نامرئی نیز باید از براش های مخصوص و جداگانه ای استفاده کنید. ارتودنسی های نامرئی دارای قرص هایی برای تمیز کردن و یک محفظه مخصوص هستند. بهتر است که ابتدا با استفاده از مسواک مخصوص، ذرات غذا را از الاینر های ارتودنسی پاک کنید. ارتودنسی نامرئی را پس از مسواک زدن داخل محفظه خود قرار داده و مقداری آب داخل محفظه بریزید. یکی از قرص های مخصوص را درون محفظه انداخته و پس از حدود 10 ال 20 دقیقه ارتودنسی را از محفظه خارج کرده و با آب سرد شستشو دهید.

ممکن است شما هم در زمینه نگهداری از ارتودنسی نامرئی سوالات مختلفی داشته باشید. ما در این بخش رایج ترین سوالات بیماران را در زمینه نگهداری از ارتودنسی نامرئی پاسخ خواهیم داد.

می توانیم ارتودنسی نامرئی را با آب تمیز کنیم؟

شما می توانید پلاک های ارتودنسی نامرئی را با مسواک و آب ولرم شستشو دهید. جهت تمیز کردن این پلاک ها نیز باید به آرامی مسواک بزنید تا روی آنها خش نیفتد.

برای مشاوره و درمان در واتس اپ با ما در ارتباط باشید 09199767767

1- آیا میتوانیم با ارتودنسی نامرئی غذا بخوریم؟

نه تنها هنگام غذا خوردن بلکه برای جویدن آدامس و سیگار کشیدن هم باید پلاک های ارتودنسی نامرئی را از روی دندان های خود بردارید. خارج نکردن پلاک ها در این گونه مواقع، موجب تغییر شکل و بی اثر بودن آنها خواهد شد. شما میتوانید هنگام آب خوردن پلاک ها را نگه دارید ولی برای آشامیدن مایعات دیگر حتما باید پلاک ها را خارج کنید. میتوان گفت به طور کلی باید مراقب تغییر شکل یا شکستن ارتودنسی نامرئی خود باشید.

2- هنگام استفاده از ارتودنسی نامرئی روزانه چند بار مسواک بزنیم؟

جهت نگهداری از ارتودنسی نامرئی و کاهش احتمال پوسیدگی دندان ها روزانه حداقل دو بار باید مسواک بزنید. میتوان گفت پیش از هربار استفاده از ارتودنسی نامرئی حتما باید مسواک بزنید.

3- میتوانیم از خمیر دندان برای تمیز کردن الاینر های شفاف استفاده کنیم؟

جهت تمیز کردن الاینر ها میتوان از خمیر دندانی با فرمول ملایم استفاده کرد. بهتر است که از خمیردندان های مخصوص کودکان و مسواک های خیلی نرم برای این کار استفاده کنید.

4- میتوان از دهانشویه برای تمیز کردن الاینر ها استفاده کرد؟

یکی از نکات مهم در نگهداری از ارتودنسی نامرئی ممنوعیت استفاده از دهانشویه برای شستشو الاینر ها می باشد. استفاده از دهانشویه برای تمیز کردن الاینر موجب زرد و کدر شدن آنها می شود. شما میتوانید برای حفظ درخشندگی و شفافیت الاینر ها از شوینده های مخصوص الاینر استفاده کنید.

نکته: هنگام شکستگی یا تغییر شکل ارتودنسی نامرئی حتما به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

هنگام استفاده از ارتودنسی نامرئی روزانه چند بار مسواک بزنیم؟

جهت نگهداری از ارتودنسی نامرئی و کاهش احتمال پوسیدگی دندان ها روزانه حداقل دو بار باید مسواک بزنید. میتوان گفت پیش از هربار استفاده از ارتودنسی نامرئی حتما باید مسواک بزنید.

میتوانیم از خمیر دندان برای تمیز کردن الاینر های شفاف استفاده کنیم؟

جهت تمیز کردن الاینر ها میتوان از خمیر دندانی با فرمول ملایم استفاده کرد. بهتر است که از خمیردندان های مخصوص کودکان و مسواک های خیلی نرم برای این کار استفاده کنید.

برچسب ها
این ویزیت با ویزیت های دیگه فرق داره !

بازدید کنندگان گرامی کلینیک تخصصی دکتر خطیبی با بیش از 7 سال سابقه در این زمینه خدمات ارتودنسی در کرج را ارائه می دهد اگر شما به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج هستید می توانید به روش های آنلاین یا تلفنی وقت ویزیت خود را رزرو نماید برای اطلاع در مورد قیمت ارتودنسی در کرج نیز کلیک کنید

مطلب را به اشتراک بگذارید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها