تماس باما : 02165247966

کش ارتودنسی

کش ارتودنسی چیست ؟

جدول عنوان ها

تعریف کش ارتودنسی

کش ارتودنسی یا الاستیک ارتودنسی یک نوار لاستیکی کوچک بوده  که موجب ایجاد فشار یا تنش معینی  روی دندان ها به مرور زمان باعث تنظیم شدن بهتر شدن وضعیت دندان ها می شوند. کش ارتودنسی بین براکت های بالا و پایین و یا قسمت های جلو یا عقبی آن ها متصل می شوند. بدین ترتیب به اصلاح روابط بین دو فک کمک کرده و نتیجه بهتر و مطلوبی به درمان ارتودنسی می دهند.

اگر ارتودنسی کرده باشید احتمالا کش ارتودنسی را دیده اید . اتصال کش ارتودنسی یکی از مراحل مهم در ارتودنسی دندان می باشد. از مهمترین دلایل تمایل افراد در شناخت اورینگ و کش ارتودنسی علت کش انداختن در ارتودنسی و قابلیت‌های کش ارتودنسی در کنار مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی در بین دندان‌ها می باشد .

استفاده از کش ارتودنسی همراه بریس نصب شده بر روی دندان از جمله مراحل ارتودنسی دندان بوده است. زیباترین رنگ کش ارتودنسی جزء مواردی است که برای داشتن ظاهر زیبای دندان‌ها پس از انجام عمل ارتودنسی از اهمیت بالایی برخوردار است. اورینگ ارتودنسی دندان نیز کش های کوچکی هستند که دور پره های براکت ها بسته می شوند و سیم ارتودنسی را درون شکاف هر براکت نگه می دارند.

در اکثر موارد متخصص ارتودنسی انواع کش‌ ارتودنسی را به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی تجویز می‌کند. اگر بخواهید مطابق برنامه از بریس‌های خود استفاده کنید، الاستیک‌ها بخش مهمی از برنامه درمانی شما هستند. بدون استفاده از کش های ارتودنسی مناسب، بعید است که شما به نتیجه مطلوب خود برسید! این وسیله ابتدایی و به ظاهر ساده نقش مهمی و اساسی در درمان ارتودنسی دارد.

کش ارتودنسی

کاربردهای کش ارتودنسی در درمان

کش یا  الاستیک ارتودنسی یک نوع از کش‌های مخصوص بوده  که در ارتودنسی با هدف درمان انواع مال اکلوژن یا مشکل همپوشانی فک از آن استفاده می‌شود. مشکلات همپوشانی فک از جمله اوربایت، کراس بایت، آندربایت و اُپن بایت با بریس ارتودنسی به تنهایی قابل اصلاح نیستند و مدت زمان ارتودنسی آنها بسیار طولانی است. اکثر متخصصان برای اصلاح کردن این مشکلات علاوه بر بریس‌های ارتودنسی از کش ارتودنسی نیز استفاده می‌کنند. به این ترتیب هم مدت زمان درمان کاهش می‌یابد و هم نیازی به استفاده دیگر روش‌ها نخواهد بود.

بخش های مختلف کش ارتودنسی

این کش ها دارای مشخصات خاصی هستند. قدرت کشسانی در سایز های مختلف می تواند بر میزان کشسان بودنشان اثرگذار باشد. کش ارتودنسی اساسا دارای سه مولفه مهم هستند که در زیر به آنها اشاره شده است :

قطر

قطر به عرض کش اشاره دارد. قطر با توجه به فاصله لازم برای کشش برای اتصال دو براکت می تواند متفاوت باشد. قطر کش ارتودنسی با 8/1 اینچ، کوچکترین و با عیار 8/3 بزرگترین بیان می شود.

 

استحکام

قدرت کش ها به طور کلی از طریق اونس نشان داده می شوند و دارای سطوح مختلفی از سبک (2.5 اونس)، متوسط (3.5 اونس)، سنگین (4.5 اونس)، سنگینx (6.0 اونس) و سنگین xx (6.5 اونس) است. در واقع قدرت کشش به تدریج افزایش می یابد.

نام کش ارتودنسی

نام  و برند آن به بیماران کمک می کند تا تشخیص بدهند از چه نوع کشی استفاده می کنند و نشانه مناسبی برای دنبال کردن درمانشان است. برچسب گذاری کش های ارتودنسی بسیار مهم است چرا که استفاده از کش های نامناسب با نوع درمان آسیب های جدی وارد می کند. اکثر شرکت های ارتودنسی نام خاصی را برای این محصولات ارائه می دهند.

مواد به کار برده شده در کش ارتودنسی

کش ارتودنسی از جنس مواد لاتکس و مواد غیرلاتکس تهیه می شود. کش های لاتکس از جمله مواردی هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اما از آنجایی که بعضی از افراد به لاتکس حساسیت دارند، کش های غیرلاتکس هم برای راحتی آن ها وجود دارند. کش ارتودنسی که از لاتکس طبیعی ساخته شده است، دارای رنگ مایل به زرد می باشد، در حالی که نمونه های عاری از لاتکس شفاف هستند.

کش ارتودنسی

زندگی روزمره با کش ارتودنسی

افرادی که از کش ارتودنسی استفاده می کنند، نگهداری از آن ها در حال حاضر بخشی از زندگی روزمره آنها می باشد چرا که آنها باید در همه زمان به جز موقع صرف غذا نسبت به آن ها آگاه و حساس باشند. این بخشی است که برای بعضی از مردم خسته کننده یا آزار دهنده می باشد. در ابتدا ممکن است که قرار دادن آن ها در مسیر درست دشوار باشد، اما با گذشت زمان این امر روندی ساده تر به خود می گیرد.

 

نحوه کار کرد کش ارتودنسی

اینگونه به نظرمی رسد که این کش های لاستیکی کوچک  نمیتوانند کمک زیادی به بهبود وضعیت دندان ها داشته باشند اما این کش های ارتودنسی اهداف بزرگی دارند. بعضی از درمان های ارتودنسی نیاز به فاز اصلاحی دارند که ارتودنسی نقش خود را با این کش ها به نحوه بهتری انجام می دهد. اگر چه این مرحله یکی از طولانی ترین فازهای درمانی نسبت به سایر مراحل دیگر بوده و مشکل هم می باشد، اما برای داشتن یک وضعیت فکی مناسب و دندان هایی مرتب کنار آمدن با این کش ها ارزشش را خواهد داشت.

نکته مهم در کاربرد کش ارتودنسی

یک نکته مهم در مورد کش ارتودنسی مشارکت کاربر است. این امر واقعا حائز اهمیت می باشد زیرا کاربر باید آن را با توجه به دستورالعمل های دندانپزشک خود انجام دهد. همکاری و نظم و انضباط نقش کلیدی دارند تا فرد بتواند به یک نتیجه عالی در پایان دست یابد. آنها باید به طور مرتب بر روی براکت های خاص قرار داده شوند و اغلب جایگزین شوند تا موثر باشند. بسته به شرایط دندانپزشکی، ممکن است حتی برای قرار گرفتن در موقعیتی اثربخش، در شکل خاص یا پیکربندی معینی قرار داده بشوند.

 

به این محتوا امتیاز دهید
برچسب ها
این ویزیت با ویزیت های دیگه فرق داره !

بازدید کنندگان گرامی کلینیک تخصصی دکتر خطیبی با بیش از 7 سال سابقه در این زمینه خدمات ارتودنسی در کرج را ارائه می دهد اگر شما به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج هستید می توانید به روش های آنلاین یا تلفنی وقت ویزیت خود را رزرو نماید برای اطلاع در مورد قیمت ارتودنسی در کرج نیز کلیک کنید

مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها