تماس باما : 02165247966

جای دندان کشیده شده در ارتودنسی

جای دندان کشیده شده در ارتودنسی

جدول عنوان ها

جای دندان کشیده شده در ارتودنسی

شاید پیش از شروع به معالجه ارتودنسی، برای شما این مسئله پیش آمده باشد که آیا می بایست دندان خود را بکشید و یا این که نه؟ به نظر شما همه ی اشخاص برای ارتودنسی بایستی یک و یا این که چند دندان خود را بکشند؟ چرا تشخیص ارتودنتیست برای برخی از بیماران کشیدن دندان میباشد؟ مجموع این سوالهای شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد. بایستی خاطرنشان کرد که کشیدن دندان در ارتودنسی همیشه ضروت نداشته و نیازی نیست تا تک تک بیماران ارتودنسی، دندان خود را بکشند. برخی از مواقع لازم میباشد تا به دلیل به هم ریخته بودن دندان ها، دندانی کشیده شود. ولی این نکته را در نظر داشته باشید که ترس از کشیدن دندان نباید شما را از انجام معالجه ارتودنسی منع نماید، چون جای خالی دندان با حرکت دیگر دندان ها در اتودنسی پر شود.

چرا باید دندان ها را کشید

برای معالجه ارتودنسی : بعضی وقتها غرض از کشیدن دندان، آماده کردن محیط برای درمان ارتودنسی میباشد. وقتی که فضای فک برای صاف و مرتب شدن تمامی دندانها جای کافی نداشته باشد، برای این که کجی و نامرتبی دندانها را بتوان تصحیح کرد، متخصص ارتودنسی یک یا این که تعدادی دندان که اهمیت کمتری دارند را می‌کشد تا جا برای بقیه باز شود.

به دلیل عفونت : در‌صورتی‌که پوسیدگی یا این که آسیب دیدگی دندان به پالپ رسیده باشد، عصبهای دندان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. پالپ، هسته زنده دندان میباشد که دربردارنده رگهای خونی، عصب و بافت همبند میباشد. درصورتی که پالپ مبتلا عفونت شود عصب کشی می بایست شکل بگیرد. البته در صورتیکه عفونت به قدری شدید باشد که با آنتی بیوتیک یا این که عصب کشی معالجه نشود، ناچار به کشیدن دندان برای پیشگیری از گسترش عفونت هستیم.

به دلیل خطر عفونت : درصورتی که سیستم ایمنی به دلیلی ضعیف باشد برای مثال در افرادی که در دوره شیمی درمانی قرار دارند یا این که پیوند عضو انجام داده اند، خطر عفونت بالاست در نتیجه در صورتی‌که دندانی خطر عفونت را به‌دنبال داشته باشد دندانپزشک ترجیح میدهد آن را بکشد تا از پیامدها آن در امان بمانید.

به علت عفونت لثه : اگر عفونت لثه که بافتهای اطراف رسیده باشد و استخوان اطراف دندان را تخریب نموده باشد، دندان لق گردیده و دیگر پشتیبانی ندارد بنابراین ممکن است کشیدن آن اجتناب ناپذیر باشد.

جای دندان کشیده شده در ارتودنسی

چه عواملی در ارتودنسی باعث کشیدن دندان می شود؟

ارتودنتیست موارد زیادی از جمله سن را برای کشیدن دندان در ارتودنسی در نظر می‌گیرد. در حالتی‌که مریض کودک باشد، متخصص ارتودنسی ترجیها از دستگاه های ارتودنسی برای درمان استفاده می نماید و فقط در حالت ضروری دندان کودک را خواهد کشید. مورد دیگری که بر کشیدن دندان تاثیر دارد، فرم لب در آینده میباشد. با افزایش سن، در صورتی‌که محل تکیه دادن مناسبی برای لب وجود نداشته باشد، دهن در صورت ظاهر مناسبی را پیدا نخواهد کرد. به این ترتیب ارتودنتیست دارای مهارت، تمام موردها مهم را مد نظر قرار میدهد.

چرا در ارتودنسی دندان را می کشند؟

شایع‌ترین انگیزه نیاز به کشیدن دندان دائمی صدمه دیدن آن میباشد به گونه ای که دیگر امیدی به نجات دندان نیست. مصدومیت دندان ممکن است بر اثر پوسیدگی عمیق و یا این که عفونت لثه پیش آمده باشد. در معالجه ارتودنسی در صورتی که فضای فک کم باشد و دندان‌ها به هم فشرده گردیده باشند و امکان صاف و هم ردیف کردن همگی آنها وجود نداشته باشد و از طرفی با شیوه‌های دیگر نتوان فک را بزرگ‌تر کرد، با کشیدن دندان فضای موردنیاز ایجاد میشود. چنانچه که برای درمان ارتودنسی لازم باشد دندانی کشیده گردد اولویت با دندان‌های صدمه دیده میباشد. در شرایطی‌که که همگی دندان‌ها سالم باشد چاره ‌ای به غیر از کشیدن دندان سلامت باقی نمی‌ماند.

 

در افرادی که اندازه فک کوچک میباشد و یا این که اندازه دندان‌ها بزرگ میباشد، دندان‌های دائمی در قوس دندانی به صورت صاف و هم ردیف جا نمی شوند به همین علت کج و کوله گردیده و یا این که از جای نامناسبی بیرون می‌زنند. درین حالت یک یا چند دندان کشیده می شوند و سپس براکت ارتودنسی به دندان‌ها وصل می شود تا آنها را حرکت داده و صاف و همراستا کند. بعضی اوقات کشیدن دندان ممکن است توصیه ‌ای باشد که برای بهبود زیبایی نیم‌رخ صورت مطرح شده است. در صورتی‌که مراحل صاف و مرتب کردن دندان‌ها در وضعیت شلوغی و کمبود شدید فضای دهن صورت پذیرد و قبل از آن هیچ دندانی کشیده نشود، ممکن است در نهایت دندانها جلو زدگی داشته یا این که لبها جلو زده و نیم‌رخ صورت را خراب نمایند. دندان‌هایی که جلو زدگی دارند در خطر لب پر شدن و شکستن قرار دارند و احتمال پس‌روی لثه در اطراف آن ها به علت زاویه ای که دارا هستند، وجود دارد و در اثر فشارهای اعمال گردیده ممکن میباشد بخشی از آن ها از استخوان بیرون رانده گردد.

جای دندان کشیده شده در ارتودنسی

اولویت کشیدن دندان در ارتودنسی چگونه است؟

در صورت ازدیاد دندان ها و برای ایجاد فضای کافی در دهن، اولویت کشیدن دندان در ارتودنسی با دندان های پوسیده و آسیب دیده و یا این که حتی روکش شده میباشد. بعداز این اولویت بعدی با دندان هایی میباشد که در انتهای قوس دهان هستند. یک نکته ی بسیار مهمی که در کشیدن دندن مطرح میباشد، حفظ قرینگی دندان ها میباشد. این بدین منظور میباشد که چنانچه دندانی از فک بالا سمت چپ کشیده شود، لازم میباشد تا دندانی در فک بالا و در سمت راست نیز کشیده گردد. ایده آل ترین حالت، کشیدن دندان در هر طرف فکین است. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که حتی 4 دندان برای ارتودنسی کشیده شود که جای نگرانی وجود نداشته و معالجه ارتودنسی با حرکت دادن دندان ها باعث پر شدن جای خالی دندان ها گردد.

به این محتوا امتیاز دهید
این ویزیت با ویزیت های دیگه فرق داره !

بازدید کنندگان گرامی کلینیک تخصصی دکتر خطیبی با بیش از 7 سال سابقه در این زمینه خدمات ارتودنسی در کرج را ارائه می دهد اگر شما به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج هستید می توانید به روش های آنلاین یا تلفنی وقت ویزیت خود را رزرو نماید برای اطلاع در مورد قیمت ارتودنسی در کرج نیز کلیک کنید

مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها