تماس باما : 02165247966

دستگاه فانکشنال ارتودنسی

دستگاه فانکشنال ارتودنسی

جدول عنوان ها

دستگاه فانکشنال ارتودنسی

در ارتودنسی فانکشنال از پلاک های فانکشنال استفاده می شود . دستگاه فانکشنال ارتودنسی نوعی پلاک است که ناهنجاری های کلاس  ۲  وکلاس ۳ را اصلاح می کند. ناهنجاری های کلاس ۲ نوعی از ناهنجاری های فکی  به شمار می آید که در آن دندان های فک بالا جلوتر از دندان های فک پایین قرار می گیرد.

دستگاه فانکشنال ارتودنسی می تواند متحرک یا ثابت باشد که نوع متحرک آن محبوب تر و پرکاربردتر است.

معمول ترین ابزارهای دستگاه فانکشنال ارتودنسی متحرک از قطعات بالا و پایین جداگانه ساخته می شود که باعث می شود فک پایین در موقعیت بهتر وجلو تر قرار بگیرد.

انواع دیگر دستگاه فانکشنال ارتودنسی وجود دارد که فقط از یک قسمت ساخته شده است .البته ممکن است این نوع دستگاه فانکشنال ارتودنسی قابلیت انطباق کمتری با دندان ها داشته باشد.

درمان به وسیله ی ارتودنسی فانکشنال چگونه است ؟

ارتودنسی فانکشنال متحرک معمولا برای بیمارانی استفاده می شود که فک بالای جلو آمده و فک پایین عقب رفته دارند و درمان را پیش از سنین بلوغ  آغاز کنند.

درمان به این صورت است که بیمار توسط یک برنامه ی زمانی که توسط متخصص ارتودنسی به او داده می شود از این دستگاه فانکشنال ارتودنسی متحرک استفاده می کند تا نیرویی در جهت مناسب به دندان ها و فک وارد شود و دندان ها و در بعضی مواقع استخوان و فک نیز به مرور زمان جابجا شده و در محل مناسب قرار بگیرند.

آیا برای ارتودنسی فانکشنال متحرک جایگزینی وجود دارد؟

بله وجود دارد ؛ درمان توسط دستگاه فانکشنال ارتودنسی متحرک به همکاری کامل شما و فرزندتان وابسته است .از این رو دستگاه فانکشنال ارتودنسی ثابت هم معرفی شده اند که در افرادی که همکاری لازم را برای استفاده از پلاک های متحرک ندارند جایگزین می شوند که این نوع هم در تعداد کمی از بیماران ارتودنسی قابل استفاده است که به تشخیص متخصص ارتودنسی صورت می گیرد گاهی اوقات درمان فانکشنال به همراه درمان ثابت به صورت همزمان انجام می گیرد که مزیت اصلی دستگاه فانکشنال ارتودنسی ثابت همین همزمان بودن با درمان ثابت است که به نوبه خود باعث کاهش طول درمان می گردد.

جایگزین هایی که برای دستگاه فانکشنال ارتودنسی وجود دارد عبارتند از هدگیر های ارتودنسی و کشیدن دندان.

با این وجود ،استفاده از هر کدام از این روش ها به نوع مشکل بستگی دارد.

دستگاه فانکشنال ارتودنسی

آیا پلاک های فانکشنال ظاهر صورت را تغییر می دهند؟

بحث های بسیاری در مورد نحوه ی عملکرد پلاک های فانکشنال وجود دارد. به نظر می رسد که پلاک های فانکشنال در درجه ی اول دندان های فک بالا را به سمت عقب و دندان های فک پایین را به سمت جلو حرکت می دهند.

تحقیقات معتبر حاکی از این است که طول و محل قرار گرفتن فک پایین توسط خصوصیات ژنتیکی ما اداره می شود.با وجود اینکه، رشد فک پایین ممکن است در کوتاه مدت توسط پلاک های فانکشنال تغییر کند، به نظر می رسد که در دراز مدت تغییر قابل توجهی در موقعیت نهایی فک رخ نمی دهد. در نتیجه ،با حرکت دندان ها در حین درمان ممکن است تغییراتی در پوشش کامل تر دندان های فک بالا توسط لب بالا اتفاق بیفتد.

آیا درمان به وسیله ی دستگاه فانکشنال ارتودنسی همیشه موفقیت آمیز است ؟

بدیهی است که اگر دستگاه به صورت کامل و صحیح پوشیده نشود درمان کارآمد نخواهد بود.همچنین، گروهی از بیماران هستند که به خوبی به دستگاه فانکشنال ارتودنسی پاسخ نمی دهند. متاسفانه ،پیش بینی کردن اینکه کدام بیمار به درمان با دستگاه فانکشنال ارتودنسی پاسخ می دهد بسیار مشکل است .

تصور می شود که دستگاه فانکشنال ارتودنسی در طول رشد نوجوانان یا قبل از آن موفق ترین روش بوده است. این اتفاق معمولا برای پسرها در سنین ۱۱ تا ۱۴ سالگی و برای دخترها در سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی رخ می دهد.

با این حال انتخاب زمان درمان به تشخیص متخصص ارتودنسی بستگی دارد و در شرایط مختلف متفاوت است .

اگر درمان موفقیت آمیز نباشد چطور می توان مشکل را برطرف کرد؟

اگر درمان ناهنجاری کلاس ۲ (برجستگی دندان های بالایی) با شکست به وسیله دستگاه فانکشنال ارتودنسی روبرو شود، انتخاب های دیگری نیز وجود دارد که شامل موارد زیر است :

هدبند یا هدگیر

کشیدن دندان

جراحی فک

استفاده از هرکدام از این روش ها متنوع و بر اساس نوع مشکل می باشد. به طور کلی جراحی فک باید تا ۱۷ سالگی به تعویق بیفتد.

آیا استفاده از دستگاه فانکشنال ارتودنسی قبل از سن ۱۰ سالگی منفعتی دارد؟

درمان در این گروه سنی ” درمان زود هنگام ” محسوب می شود. تحقیقات نشان داده است ارتودنسی فانکشنال اگر خیلی زود آغاز شود کارآمد نیست و نسبت به درمانی که در سنین ۱۰ تا ۱۴ سال آغاز می شود تاثیر کمتری دارد . با این وجود در یک شرایط خاص مخصوصا اگر کودک به واسطه ظاهر دندان مورد تمسخر قرار می گیرد و یا دندان ها مستعد ضربه باشند ،درمان زود هنگام ممکن است توصیه گردد.

درمان  به وسیله دستگاه فانکشنال ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان درمان به شدت مشکل بستگی دارد و متناسب با آن تغییر می کند. با این وجود بیشتر کاری که به وسیله ی دستگاه فانکشنال ارتودنسی انجام می شود معمولا در مدت ۹ تا ۱۲ ماه تکمیل می شود. پس از آن ممکن است توصیه شود که طی دوره ی شبانه درمان ادامه پیدا کند. بعد از درمان اولیه ممکن است بلافاصله فاز دوم درمان به وسیله ارتودنسی ثابت پیشنهاد گردد.

چقدر در شبانه روز نیاز به استفاده از دستگاه فانکشنال ارتودنسی خواهم داشت؟

تعداد ساعاتی که در شبانه روز به استفاده پلاک های فانکشنال نیاز خواهید داشت برای شما شرح داده می شود. برای اینکه درمان شما کارآمد شود می بایست دستورالعمل داده شده را به خوبی دنبال کنید. با این حال بیشتر پلاک های فانکشنال باید در تمام طول شبانه روز یا نزدیک به ۲۴ ساعت شبانه روز استفاده شود. اگر مدت زمان استفاده از پلاک های فانکشنال را به درستی رعایت کنید ممکن است پس از مدتی تغییری در موقعیت دندان هایتان ببینید که برایتان چشمگیر خواهد بود.

 

 

به این محتوا امتیاز دهید
برچسب ها
این ویزیت با ویزیت های دیگه فرق داره !

بازدید کنندگان گرامی کلینیک تخصصی دکتر خطیبی با بیش از 7 سال سابقه در این زمینه خدمات ارتودنسی در کرج را ارائه می دهد اگر شما به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج هستید می توانید به روش های آنلاین یا تلفنی وقت ویزیت خود را رزرو نماید برای اطلاع در مورد قیمت ارتودنسی در کرج نیز کلیک کنید

مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها