تماس باما : 02165247966

مقایسه ارتودنسی و لمینت

برای رفع اختلالات دندانی ارتودنسی بهتر است یا لمینت

جدول عنوان ها

اگر تمایل دارید تا به هم ریختگی و یا نامنظم بودن دندان هایتان را اصلاح کنید و بین انتخاب ارتودنسی و لمینت مردد هستید؛ مقاله درستی را برای مقایسه و کسب اطلاع انتخاب کرده ‌اید. در این متن سعی دارد تا در باب این دو روش اصلاحی اطلاعات جامعی را با شما به اشتراک بگذارد.
به طور کلی روش های متنوعی برای نظم بخشیدن به دندان ها وجود دارد. مثلا در روش الاینر شفاف یا لینگوال میتوانید به شکل نامحسوس دندانها را مرتب کنید. اما خب باید این موضوع را هم بپذیرید که جزء روش های زمانبر و طولانی هستند.

آیا لمینت همیشه جواب می دهد ؟

در طرف مقابل با کمک روش هایی چون لمینت می ‌توانید مشکلات را به شکل سریعتری برطرف نمایید. اما این روش نیز در تمامی مواقع قابل اجرا نیست و محدودیت های خاص خود را دارد. اما این مورد تنها تفاوت بین این دو متد نیست.
هر چند که متخصص ارتودنسی با توجه به تجربه و دانش پزشکی، تصمیم نهایی را در مورد روش درمانی خواهد گرفت؛ اما بسیار خوب است که پیش از درمان، شما نیز در باب متد های قابل اجرا دید کلی کسب نمایید. در ادامه سعی داریم تا هر روش را به صورت جداگانه شرح دهیم تا تفاوت های آنها برای شما ملموس تر شود.

رفع اختلالات دندانی با کمک ارتودنسی

بسیاری از اطرافیان ما از نامرتب بودن، فاصله و یا روی هم رفتگی دندان هایشان اظهار نارضایتی می کنند. در برخی از مواقع تراز نبودن دندان ها باعث می شود تا دندان های فک پایین و بالا به درستی روی همدیگر قرار نگیرند. این موضوع موجب میشود تا فرآیندهایی چون جویدن غذا و یا صحبت کردن به درستی انجام نشوند.

رفع اختلالات دندانی با کمک ارتودنسی

تمامی معضلات این چنینی با کمک ارتودنسی برطرف می شوند. در این روش نه تنها از لحاظ ظاهری دندانها اصلاح خواهند شد بلکه از لحاظ عملکردی نیز می توانند به شکل بهتری ایفای نقش کنند. با توجه به  فاکتورهای چون شدت اختلال، سن بیمار و هزینه می توان از انواع براکت های ثابت، نامرئی (ارتودنسی نامرئی) و متحرک کمک گرفت.
براکت های ثابت جزء رایج ترین روش ها هستند و بر روی دندان ها فیکس می شوند. طول درمان در این روش کوتاه تر از الاینرهای متحرک است. از لحاظ هزینه ای نیز ارزانتر هستند. بریس ها با کمک سیم به یکدیگر وصل می شوند و به مرور موجب جابجایی و قرارگیری درست دندانها خواهند شد. با مقایسه ارتودنسی و لمینت

مطالعه بیشتر : هزینه ارتودنسی

مراحل درمان با ارتودنسی

گام اول/ ارزیابی شرایط

در جلسات ابتدایی متخصص ارتودنسی سعی دارد تا با شرایط دندانی بیمار آشنا شود. این جلسات به پروسه هایی چون معاینه، قالب گیری، عکسبرداری با اشعه ایکس پانورامیک، مشاهده جزئیات عکس ها در کامپیوتر و عکسبرداری اختصاص داده میشود. برای این مرحله نیاز به رزرو وقت است با کارشناسان ما در ارتباط باشید

گام دوم/ نصب تجهیزات

پس از آنکه پزشک شناسایی و ارزیابی را به اتمام رساند سپس نسبت به نوع ارتودنسی تصمیم خواهد گرفت. در این مرحله بریس و سیم ها نصب می شوند. در طول درمان بیمار وظیفه دارد تا به طور منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه کند.

گام سوم/ باز نمودن تجهیزات و تثبیت وضعیت دندان ها

پس از آنکه درمان به پایان رسید براکت ها از روی دندان ها برداشته خواهند شد. پس از این مرحله لازم است تا بیمار بیش از گذشته همکاری کند. هر چند که دندان ها به جایگاه درست خود بازگشته اند و از لحاظ ظاهری مرتب و تراز شده اند اما این احتمال وجود دارد که پس از مدتی مجدداً به وضعیت قبلی خود بازگردند. از این رو نیاز است تا با کمک روشی دندان ها را در جایگاهشان تثبیت کنیم. بدین منظور از نگهدارنده یا ریتینر کمک گرفته می شود.

مرحله پایانی : چگونگی برداشتن ارتودنسی پس از پایان دوره درمان

فواید ارتودنسی

ارتودنسی یکی از بهترین متدهای درمانی به جهت برطرف نمودن اختلالات دندانی از لحاظ ظاهری و عملکردی به شمار می رود.
چنانچه اختلال متوسط تا شدید باشد و بیمار نسبت به طول درمان صبور باشد استفاده از این روش گزینه معقول تری خواهد بود.
چنانچه دندان ها ساییده و یا لب پریده شده باشند و یا اختلال ساختاری داشته باشند پزشک پیشنهاد می ‌دهد تا لمینت استفاده نشود.
هنگامی که متخصص شرایط دندان ها را بررسی کند متوجه خواهد شد کدام روش برای شما مفیدتر است.

معایب و محدودیت ها

بزرگترین محدودیت یا عیب این روش طولانی بودن دوره درمان است. با توجه به شرایط دندانی و نوع ارتودنسی تعبیه شده ممکن است درمان بین شش ماه تا سه سال طول بکشد.
پس از برداشتن براکت ها بیمار موظف به استفاده از ریتینر (برای چندین ماه در طول روز و چندین سال در شب) است.

ارتودنسی یا لمینت

رفع عیوب دندانی با کمک لمینت

لمینت نیز همانند روش پیشین به منظور یکدست نمودن دندان ها و ایجاد لبخندی زیبا استفاده می شود. در این روش از ترکیبات مختلفی مثل پرسلن و یا کامپوزیت کمک گرفته می ‌شود. هر یک از این ترکیبات مزایا و آپشن های خاص خود را شامل می شوند.
البته از این روشزمانیکمک می گیرند که اختلال در حد جزئی باشد. مثلاً دندان های جلویی کمی فاصله داشته باشند و یا روی هم رفتگی های محدودی در دندان ها دیده شود.
با بهره گیری از این روش بیمار می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن ضمن مرتب نمودن دندانها، لبخندی زیبا و گیرا را برای خود بسازد. به طور کلی این روش برای دندان های جلویی کاربرد بیشتری دارد و میتوان کجی و نامرتبی جزئی دندان ها را با کمک آن برطرف نمود.

مراحل و طول درمان در لمینت

مراحل و طول درمان در لمینت

پروسه لمینت نمودن دندان ها شامل موارد زیر خواهد بود:

  • بررسی ظاهر دندان ها؛ مشورت با پزشک، انتقال انتظارات و خواسته های بیمار به متخصص
  • مطمئن شدن از نبودن عفونت و سلامت دندان ها.  این مرحله به دلیل حصول نتیجه طولانی مدت و رضایت بخش اهمیت دارد.
  • برنامه ریزی ابتدایی درمان. در این گام کلیه گزینه های قابل اجرا بررسی خواهند شد. به علاوه هزینه درمان نیز برآورد می گردد. مطالعه بیشتر : قیمت ارتودنسی در کرج
  • توسط متدهایی چون عکسبرداری با اشعه و اسکن، مدل و قالب دندان ها تهیه می شود.
  • پس از این مراحل روند درمان به طور جزئی تر برنامه ریزی خواهد شد. با کمک مدل دندانی پزشک اشراف بیشتری نسبت به شرایط دهان و فک بیمار خواهد داشت. با انجام این مرحله می توانیم مطمئن باشیم که نتیجه نهایی راضی کننده تر است.
  • ساخت لبخند آزمایشی. این مرحله به بیمار کمک میکند تا نسبت به انتخاب و اصلاح لبخند تصمیم بهتری بگیرد. البته تنها زمانی این گام قابل اجرا است که واحدهای نصب شده از نوع ونیر باشند.
  • تکمیل واحد های لمینت. در صورتی که افراد نتوانند طرح لبخند را به صورت آزمایشی اجرا کنند قادر خواهند بود واحدهای ساخته شده را به صورت مدل تکمیل شده ببینند.
  • آماده سازی دندان های بیمار برای پذیرش واحد ها. بایستی پوسیدگی و جرم های دندان ها تراشیده شوند. اگر این کار انجام نشود مدتی بعد از اجرای لمینت، پوسیدگی گسترش یافته و احتمال تخریب دندان های بیمار بسیار زیاد است. از این رو پروسه آماده سازی دندان ها امری کلیدی به شمار می رود.
    چنانچه دندان ها به طور وسیع تراشیده شده باشند پیش از نصب واحدهای اصلی از روکش موقت کمک گرفته می شود.
  • تولید واحدها (ونیر، کامپوزیت)
  • جایگیری روکش ها بر روی دندان و محکم نمودن آنها
  • بازبینی، پولیش و چکاپ های دوره ای

مزایا و فواید استفاده از لمینت

  • حصول نتیجه در کمترین زمان ممکن (در چند جلسه)
  • اصلاح رنگ دندان ها
  • ایجاد لبخندی زیبا و بی نقص
  • ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در زمان کوتاه
  • تغییر وضعیت دندان ها به صورت ظاهری

معایب و محدودیت ها

  • در لمینت بایستی دندان تراشیده شود. با توجه به نوع روش انتخابی و پوسیدگی ها وسعت تراش متفاوت خواهد بود.
  • در صورت استفاده از واحدهایی با ضخامت بیشتر، ممکن است دندان ها حالتی جلو زده پیدا کنند.
  • در صورت عدم رعایت بهداشت از سوی بیمار و یا نصب غیر اصولی ممکن است دندان های اصلی دچار پوسیدگی های وسیع شوند و یا لثه تحلیل رود.
  • در اثر ضربه ممکن است واحدها شکسته شوند و یا ترک بردارند.
  • لمینت روشی غیر قابل بازگشت است.
  • بسته به نوع واحد های استفاده شده عمر مفید آنها 5 تا 20 سال تخمین زده شده است.
  • در صورت برداشتن واحدها بایستی از روش دیگری به عنوان جایگزین استفاده شود. (نمی توانید پس از مدتی واحدها را از روی دندان ها بردارید و جایگزینی به جای آن استفاده نکنید.)
  • جزء روش های نسبتا گران محسوب می شود.

جدول مقایسه لمینت و ارتودنسی

شاخص هالمینتارتودنسی
دوره درمان2 جلسه درمانی1 تا 3 سال
میزان تاثیررفع شکستی و زردی دندان ، بهبود ظاهر دندان ، رفع فاصله دندانبهبود راستا و شکل دندان ، رفع ناهنجاری های دهانی و ساختاری
ماندگاری و نتیجه5 تا 8 سالدائمی

در نتیجه با متخصص ارتودنسی مشورت کنید

به عنوان سخن پایانی باید به این نکته اشاره کنیم که هرگز نمی توان به راحتی به این سوال پاسخ داد که لمینت بهتر است یا ارتودنسی. چرا که هر دو روش می توانند بهترین انتخاب باشند؛ در صورتی که در شرایط درستی انتخاب شوند.

لمینت روشی فوری به منظور بهبود رنگ دندان ها و رفع لب پریدگی و روی هم رفتگی های جزئی است. اما در طرف مقابل ارتودنسی روشی زمانبر به منظور رفع اکلوژن های شدید و نظم بخشیدن به دندان هاست.
چنانچه دندان های فک شما بیرون زدگی داشته باشند هرگز نمی توان مشکل را با لمینت برطرف کرد و تنها ارتودنسی کارساز است.
داشتن لبخندی زیبا حق شماست. چنانچه برای رفع مشکلات دندانی خود مردد هستید و نمی دانید کدام روش برای شما مناسب است تنها کافیست با یک دندانپزشک متبحر مشورت نمایید. پس از معاینه متخصص بهترین راهکار را ارائه خواهد داد.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها
این ویزیت با ویزیت های دیگه فرق داره !

بازدید کنندگان گرامی کلینیک تخصصی دکتر خطیبی با بیش از 7 سال سابقه در این زمینه خدمات ارتودنسی در کرج را ارائه می دهد اگر شما به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج هستید می توانید به روش های آنلاین یا تلفنی وقت ویزیت خود را رزرو نماید برای اطلاع در مورد قیمت ارتودنسی در کرج نیز کلیک کنید

مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها