تماس باما : 02165247966

برداشتن ارتودنسی

چگونگی برداشتن ارتودنسی پس از پایان دوره درمان

جدول عنوان ها

پروسه برداشتن ارتودنسی چگونه است ؟ ارتودنسی به علت کارآمد بودن و نتیجه رضایت بخش در بین بیماران جزء روش های محبوب محسوب می شود. هدف آن ایجاد دندان هایی یکدست، منظم و هم تراز است. در حقیقت با کمک این روش می توانید لبخندی زیبا برای خود بسازید و در کنار آن اختلالات عملکردی دندان ها را نیز رفع کنید.

به طور کلی طول درمان ممکن است با توجه به فاکتورهایی چون شدت اختلال و نوع ارتودنسی انتخاب شده متفاوت باشد. اما به طور میانگین این بازه چیزی بین شش ماه تا سه سال متغیر است. اما پس از پایان درمان بایستی دستگاه از دندان ها جدا شود و پروسه برداشتن ارتودنسی آغاز گردد حال قرار است در این مقاله در باب چگونگی برداشتن ارتودنسی صحبت کنیم. اصطلاحا بیماران به این فرآیند کندن سیم و براکت نیز می گویند.

پروسه برداشتن ارتودنسی یا حذف براکت ها

جدا نمودن تجهیزات سوار شده بر روی دندان ها در چهار گام انجام میشود. البته پس از تکمیل درمان این چهار گام تنها در یک جلسه انجام خواهند شد. حذف سیم و سایر اجزا اغلب جزء هزینه های ارتودنسی محسوب نمی شود. چرا که تاثیر زیادی بر روی هزینه کل عملیات درمانی شما نخواهد گذاشت. در ادامه مراحل را توضیح خواهیم داد:

خارج نمودن الاستیک ها

1- خارج نمودن الاستیک ها

الاستیک ها جزء قسمت های کلیدی و ثابت ارتودنسی هستند. اما در روش های دیگر مثل ارتودنسی نامرئی و متحرک استفاده نمی شوند. از آنجایی که پزشک در تلاش است تا تجهیزات را بدون کوچکترین مشکل و آسیبی بردارد؛ لذا عملیات را از بیرونی ترین بخش شروع می کند. از این رو به سراغ الاستیک ها می رود.

2- حذف سیم های قوس دار ارتودنسی

در گام دوم متخصص ارتودنسی در کرج اقدام به کشیدن سیم های تعبیه شده در بین براکت ها می کند. ارتباط و هماهنگی بین بریس ها توسط سیم ها مهیا می شود. زمانی که سیم ها برداشته شوند عملا براکت ها با دندان ها ارتباطی نخواهند داشت.
این پروسه با کمک یک جفت انبردست ویژه انجام می شود. بدین منظور متخصص با کمک انبر، براکت را کمی شل می‌ کند. سپس سیم را از بین آنها عبور می دهد. دقت در این مرحله از آن جهت مهم است که براکت ها و سیم ها نباید موجب خراشیدگی دهان و لثه بیمار شوند. البته در این مرحله بیمار باید با متخصص همکاری کند. در این صورت بدون کوچکترین مشکلی سیم ها برداشته خواهند شد.

حذف براکت ها و باند ها

3- حذف براکت ها و باند ها

در گام سوم متخصص ارتودنسی به سراغ حذف براکت ها و باند ها می رود. عموم مردم بر این باور هستند که برداشتن براکت ها مشکل ترین مرحله است. اما حقیقتا این امر به آسانی و بدون چالش انجام می شود.
براکت ها توسط چسب های ویژه ای به دندان ها فیکس می شوند. اما متخصص به خوبی می‌ داند که به چه شکل و در چه زاویه ای باید نیرو را به این اجزا وارد کند تا به راحتی جدا شوند. همین موضوع در مورد باند ها نیز صدق می کند.
تنها چالش این گام در برخی از افراد این است که شاید به علت نیروی وارد شده کمی درد یا فشار را بر روی دندان ها احساس کنند. البته فشار وارد شده شدید نیست و همان میزان جزئی نیز پس از زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

4- تمیز نمودن دندان ها پس از حذف ارتودنسی

در آخرین مرحله از پروسه برداشتن ارتودنسی لازم است تا دندان ها را تمیز کنیم. پس از آنکه تجهیزات از روی دندان جدا شدند احتمالاً حالتی چسبنده خواهند داشت. علت این است که هنوز چسب ها از روی دندان ها زدوده نشده اند. این مرحله نیز دقیقا به منظور حذف ترکیبات باقیمانده بر روی دندان ها انجام می شود.
پس از اتمام این عملیات تجربه حساسیت بیشتر دندان ها کاملاً طبیعی است. بیماران حسشان را اینطور توصیف می کنند که: دندان هایمان حس عجیب و متفاوتی پیدا کرده و در زمان تماس با هر ترکیب یا خوراکی حس می‌ کنیم که حساس شده اند.
علت: براکت ها برای مدت نسبتا طولانی بر روی دندان هایتان سوار بوده ‏اند. احتمالاً در ابتدا، عدم حضور آنها حس عجیبی برای شما ایجاد خواهد کرد که کاملا طبیعی است. این احساس تا چند روز همراه شما خواهد بود.  اما پس از گذشت مدت کوتاهی عادت خواهید کرد و به زندگی نرمال خود باز می گردید.

برنامه ریزی به منظور رعایت نکات بهداشتی پس از برداشتن ارتودنسی

پس از انجام عملیات حذف یا برداشتن ارتودنسی در صورت صلاحدید پزشک ممکن است سایر درمان ها برای شما در پیش گرفته شود.
فرقی ندارد ارتودنسی شما از چه نوعی بوده در هر صورت احتمالا پس از اتمام درمان به پروسه هایی چون بلیچینگ، ریتینر و … نیاز داشته باشید. در همان جلسه که تجهیزات از روی دندان های شما باز می شوند پزشک در خصوص اقدامات پس از درمان با شما صحبت خواهد کرد.
کلیدی ترین مرحله، به کارگیری نگهدارنده یا ریتینرها است. بسته به شرایط دندانی شما ممکن است تا چند سال لازم باشد تا از نگهدارنده ها کمک بگیرید و توسط متخصص چکاپ شوید.

به این محتوا امتیاز دهید
برچسب ها
این ویزیت با ویزیت های دیگه فرق داره !

بازدید کنندگان گرامی کلینیک تخصصی دکتر خطیبی با بیش از 7 سال سابقه در این زمینه خدمات ارتودنسی در کرج را ارائه می دهد اگر شما به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج هستید می توانید به روش های آنلاین یا تلفنی وقت ویزیت خود را رزرو نماید برای اطلاع در مورد قیمت ارتودنسی در کرج نیز کلیک کنید

مطلب را به اشتراک بگذارید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها