تماس باما : 02165247966

بهبود خواب و ارتودنسی

رابطه بهبود خواب و ارتودنسی چیست ؟

جدول عنوان ها

در برخی از مقالات اینطور مطرح می‌ شود که بین بهبود خواب و ارتودنسی رابطه مستقیمی برقرار است. حال قرار است در این متن به صحت این موضوع بپردازیم.
امروزه کمتر فردی را می توانید پیدا کنید که هرگز با اختلالات خواب درگیر نشده باشد. این معضل می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. اما از آنجایی که این مقاله به مبحث دندانپزشکی مربوط می باشد لذا احتمالاتی که در این حوزه قرار دارد را بررسی خواهیم کرد. این احتمالات شامل “دندان قروچه”، ” نفس کشیدن با دهان” و “سندرم مفصل گیجگاهی-فکی” می باشد. در این متن سعی داریم تا به طور مفصل به این سه مورد اشاره کنید.

بی خوابی چه مشکلاتی می تواند به همراه داشته باشد

اختلال در خواب (کم خوابی، بدخوابی) بر روی سلامت فیزیکی و ذهنی افراد تاثیر گذار است. فرقی ندارد در چه سنی هستید چنانچه نتوانید خواب کافی داشته باشید در محل کار، مدرسه و یا در خانه نمی توانید بازدهی خوبی را از خودتان انتظار داشته باشید. در کودکان و افراد کم سن چنانچه این موضوع برطرف نشود “اختلال در یادگیری” و یا حتی اختلالات دیگری چون “نقص توجه” و “اوتیسم” را به دنبال خواهد داشت.

ارتودنسی چگونه می تواند موجب بهبود خواب در افراد شود

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد بهبود خواب و ارتودنسی می توانند با یکدیگر مرتبط باشند. برخی از روش های استفاده شده به طور چشمگیری بر روی پروسه خواب تاثیر مثبت می گذارند. برای دانستن رابطه بهبود خواب و ارتودنسی با ما همراه باشید

تجربه ثابت کرده که در صورت رفع اختلالات دندانی با کمک ارتودنسی می توانید قدم بزرگی در رفع بی خوابی خود بردارید.

تنفس دهانی و مشکلات خواب

1 آیا تنفس دهانی منجر به مشکلات حادی میشود ؟

هنگامی که تنفس را به جای بینی از طریق دهان انجام دهید مشکلات جسمی بسیاری را برای خود رقم می زنید. مشکلاتی مثل:

  • از بین رفتن رطوبت و خشک شدن دهان
  • بالا رفتن ریسک پوسیدگی دندان ها
  • بیشتر شدن بوی نامطبوع دهان
  • تکثیر باکتری های مضر دهانی
  • التهاب و عفونت لثه
  • خونریزی لثه
  • اختلال در خواب

هنگامی که با دهان تنفس کنید؛ ریه ها اکسیژن کافی دریافت نمی کنند و دهان مرتب خشک می شود. این موضوع موجب می شود تا فرد مرتباً در طول شب بیدار شود.
نفس کشیدن با دهان در کودکان خردسال به کرات دیده می شود. وقتی فک و دندانهای کودک به شکل صحیح رشد نکرده باشند دهان به درستی بسته نخواهد شد یا ممکن است لبها به یکدیگر نزدیک نشوند. از این رو کودک مجبور است به جای بینی از راه دهان اکسیژن را به ریه های خود برساند. در اکثر مواقع این کودکان نمی توانند خواب کافی و راحتی را تجربه کنند. برای دانستن رابطه بهبود خواب و ارتودنسی با ما همراه باشید

ارتودنسی چگونه می تواند موجب رفع اختلال تنفس دهانی شود

اولین حالتی که در مبحث بهبود خواب و ارتودنسی مطرح می ‌شود این مورد است. همانطور که در پاراگراف بالا اشاره شد خردسالان به علت قرارگیری اشتباه فک و یا نامنظم بودن دندان، تنفس را به شکل دهانی انجام میدهند.

اما با نصب ارتودنسی به مرور دندان ها به جایگاه اصلی خود برمی گردند. در نهایت کودک می تواند خواب آرام و بدون دردسری را تجربه کند.

2- “دندان قروچه” چه مشکلاتی برای ما به همراه خواهد داشت

عادت به دندان قروچه دومین عامل کاهش کیفیت خواب در افراد و به ویژه در کودکان است. یک متخصص ارتودنسی ماهر قادر است با راهکارهایی چون ارتودنسی این معضل را برطرف نماید.
در این اختلال افراد بزرگسال و خردسال به شکل ارادی یا غیر ارادی دندان های خود را بر روی یکدیگر فشار داده و می سایند. ممکن است به دلایل مختلفی این اختلال بروز کند. مواردی مثل آپنه خواب، اضطراب،  خستگی، مصرف ترکیبات الکلی و دخانیات در پیدایش این معضل موثرند.
در صورت تداوم این عادت فرد با مشکلاتی مثل گوش درد، ساییدگی دندان، دندان درد، از بین رفتن لثه و … دست و پنجه نرم خواهد کرد. همچنین در طول شب مرتب بیدار خواهد شد و نمی ‌تواند سیکل خواب منظمی داشته باشد. برای دانستن رابطه بهبود خواب و ارتودنسی با ما همراه باشید

دندان قروچه و مشکلات خواب

چگونه ارتودنسی موجب درمان دندان قروچه می شود

متخصص ارتودنسی با کمک تجهیزاتی چون محافظ و گارد از سایش دندان ها جلوگیری می کند. چنانچه دندان ها به شکل منظم رشد نکرده باشند (کج یا مورب باشند) احتمالاً دندان قروچه سبب سایش بیشتر دندان ها خواهد شد.

حال ممکن است متخصص در گام نخست صلاح بر نصب بریس های ارتودنسی ببیند. این عمل به منظور منظم شدن دندان ها انجام می شود. هنگامی که دندان ها در جایگاه درست خود قرار گیرند سایش دندان ها در هنگام دندان قروچه کمتر می شود. در گام بعدی با کمک روش های درمانی دیگر این عادت نیز متوقف خواهد شد. برای دانستن رابطه بهبود خواب و ارتودنسی با ما همراه باشید

3- اختلال در خواب به دلیل سندرم مفصل گیجگاهیفکی (TMD)

به عنوان سومین عامل تاثیرگذار به سراغ اختلال مفصل گیجگاهی فکی می رویم. این حالت سومین مورد کلیدی و تاثیر گذار در مبحث بهبود خواب و ارتودنسی می باشد.
فعالیت هایی چون بلع و صحبت کردن با کمک این مفصل انجام می شوند. چنانچه این مفصل دچار اختلال شود بیمار با علائمی مثل درد در نواحی گوش و فک مواجه خواهد شد. همچنین نشانه های دیگری چون قفل شدگی و تولید صدا از فک در حین جویدن و یا صحبت در بیمار دیده می شود.
چنانچه فک بالا و پایین در وضعیت نرمال و طبیعی خود واقع نشده باشند این سندرم به شکل شدید تری خود را نشان میدهد. در این شرایط متخصص با اجرای ارتودنسی موجب کاهش و یا رفع کامل این اختلال می گردد.

اختلال خواب و سندرم مفصل گیجگاهی-فکی

سخن پایانی بهبود خواب و ارتودنسی

چنانچه شما نیز به علت هر یک از معضلات نامبرده در این متن با اختلال خواب دست و پنجه نرم می کنید می توانید به یک متخصص ارتودنسی با تجربه رجوع کنید. این پزشکان شما را معاینه خواهند کرد و سپس پروسه درمانی آغاز خواهد شد. در کمترین حالت نیز می توانند به شما مشاوره بدهند.

5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها
این ویزیت با ویزیت های دیگه فرق داره !

بازدید کنندگان گرامی کلینیک تخصصی دکتر خطیبی با بیش از 7 سال سابقه در این زمینه خدمات ارتودنسی در کرج را ارائه می دهد اگر شما به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج هستید می توانید به روش های آنلاین یا تلفنی وقت ویزیت خود را رزرو نماید برای اطلاع در مورد قیمت ارتودنسی در کرج نیز کلیک کنید

مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها