تماس باما : 02165247966

کج شدن دندان کودکان

رایج ترین دلیل کج شدن دندان کودکان و راه حل درمان آن چیست؟

جدول عنوان ها

یکی از معضلات متداولی که اغلب پدر و مادرها در باب آن اظهار نگرانی می‌ کنند کج شدن دندان کودکان آنهاست. البته این نگرانی کاملاً به جا است چرا که سلامت دندان ها می تواند ضمن حفظ اعتماد به نفس کودک، از معضلات گوارشی نیز پیشگیری کند.
سوال مشترک اغلب والدین در هنگام مراجعه به دندانپزشک این است که: با وجود سابقه ژنتیکی و نامنظم بودن دندان هایشان؛ چقدر احتمال دارد که کودک آنها نیز با این مشکل مواجه شود؟
اگر شما هم جزء این افراد هستید و تمایل دارید تا جواب پرسش های خود را دریافت کنید ما با این مقاله به کمک شما آمده ایم. مطالعه بیشتر » ارتودنسی کودکان

دلایل اصلی کج شدن دندان کودکان

دلایل مختلفی می ‌تواند بر روی نامنظم شدن دندان ها تاثیر گذار باشد. بعضی از فاکتور ها به شکل جزئی و بعضی دیگر به شکل عمده در این معضل تاثیرگذارند. در ادامه به اصلی‌ترین موارد اشاره می کنیم:

  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • عادت های اشتباه (مثل مکیده شدن انگشت شست)
  • اختلالات دندانی و عملکردی
  • فشار و یا ضربه (در اثر سانحه) به فک و دندان
  • استفاده از مواد غذایی با بافت سخت و سفت

بعضی از موارد مثل عادت های نادرست را می‌ توان حتی به شکل ظاهری تشخیص داد و در صدد رفع آن برآمد.  اما حل این مشکل در سایر موارد مثل سابقه ژنتیکی به همین سادگی نخواهد بود.

به همین دلیل است که به والدین توصیه می شود تا اطفال خود را در سنین کم برای چکاپ به نزد یک متخصص ارتودنسی متبحر ببرند. هنگامی که پزشک از سوابق دندانی خانواده مطلع شود به درستی می ‌داند که باید به دنبال چه احتمالاتی بگردد. در نهایت ریسک کج شدن دندان ها به حداقل خواهد رسید.

آشنایی بیشتر با علل کج شدن دندان کودکان

1_ مکیدن انگشت شست (finger sucking)

یکی از عادت های رایج در کودکان، مکیدن انگشت هاست. انجام مکرر این کار موجب اختلالات دندانی بسیاری خواهد شد. این عادت امری ناخودآگاه است و به منظور ایجاد آرامش از سوی کودک انجام می شود. این عادت به مقدار کم شاید مشکل حادی ایجاد نکند اما تکرار بیش از اندازه آن معضلاتی مثل کج شدگی دندان ها را به دنبال خواهد داشت.

اگر این عادت به سنین بالاتر کشیده شود سبب ایجاد اختلالی به نام اپن بایت خواهد شد. به منظور رفع آن نیز بایستی ارتودنسی به شکل حرفه ای و در زمان طولانی اجرا شود. کج شدن دندان کودکان را چگونه درمان کنیم با ما همراه باشید

  مکیدن انگشت در سنین ۵ سالگی و بالاتر

  مکیدن انگشت در سنین ۵ سالگی و بالاتر

چنانچه کودک شما حدود پنج سال سن دارد اما همچنان در حال انجام این عادت می باشد بایستی نسبت به ترک آن اقدام کنید. این عادت مشکلات و اختلالات دندانی زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • اپن بایت
  • اور بایت
  • کراس بایت
  • آسیب و خراشیدگی بافت درونی دهان
  • فشار مضاعف به عضلات و ماهیچه های فک
  • ایجاد اختلالات فک

راهکار ترک عادت مکیدن انگشت در کودکان

همانطور که متوجه شدید این عادت به ظاهر کوچک می تواند تاثیر زیادی بر روی کج شدن دندان کودکان  بگذارد. از راهکارهای زیر برای ترک این کار در کودکان استفاده کنید:

  • بازداشتن کودک با کمک تشویق و جایزه
  • گفتگو با کودک و توضیح اشتباه بودن این کار و عواقب آن
  • پستانک را از جلوی دید و دسترس کودک دور کنید.
  • مشغول کردن کودک با بازی و اشیای دیگر
  • مشورت کردن با روانشناس های اطفال
  • رجوع به یک ارتودنتیست متبحر
  • به کارگیری پستانک ارتودنسی

چنانچه این کار از سوی کودک ادامه پیدا کند ریسک کج شدن دندان ها مرتباً بیشتر خواهد شد. لذا چنانچه نتوانستید با راهکارهای اشاره شده کودک را از این کار باز دارید توصیه می کنیم تا از یک متخصص ارتودنسی با تجربه کمک بخواهید. کج شدن دندان کودکان را چگونه درمان کنیم با ما همراه باشید

رفع کج شدگی دندان های کودکان

2- کج شدن دندان کودکان به علت اختلالات عملکردی میو فانکشنال (OMD)

دومین علل ایجاد بسیاری از اختلالات دندانی این مورد است که در نواحی اطراف زبان و ماهیچه های صورت دیده می شود. این اختلال پروسه بلع و فعالیت ماهیچه های فک و صورت را درگیر می کند.


در اختلال Orofacial Myofunctional Disorders (OMD) زبان کودک به طور غیر نرمال و بیش از اندازه به سمت جلو حرکت می کند. در صورتی که به طور طبیعی بایستی دندان در حین صحبت و بلعیدن بین دندان ها قرار گیرد.


حرکت بیش از حد زبان به سمت جلو سبب ایجاد فشار مضاعف بر روی دندانهای قدامی می شود. در نهایت این مسئله موجب پیدایش یک اختلال دندانی به نام اپن بایت خواهد شد. به این حالت اصطلاحا رفلاکس بلع اشتباه نیز گفته می شود. کج شدن دندان کودکان را چگونه درمان کنیم با ما همراه باشید

چه زمانی باید نگران بلع اشتباه در کودکان باشیم؟

کودکان تا پیش از شش سالگی و در حین آموختن واژه ها ممکن است گاهی زبان خود را برای تلفظ بهتر حروف، به سمت جلو و پشت دندان ها فشار دهند. اما به مرور یاد می‌گیرند که فشار نوک زبان را بر نواحی اطراف و سقف دهان اعمال کنند. در غیر این صورت این عادت به ظاهر کوچک می تواند موجب پیدایش اختلالات مال اکلوژن شدید گردد.
چنانچه کودک شما در حین صحبت و بلع، زبان خود را مرتباً به سمت دندان های جلویی می فشارد بایستی برای حل این مشکل به یک ارتودنتیست مطمئن مراجعه کنید. کج شدن دندان کودکان را چگونه درمان کنیم با ما همراه باشید

چگونگی درمان اختلال OMD

در این شرایط از روشی به نام مایوفانکشنال تراپی کمک می گیرند. برای رفع این مشکل بایستی چگونگی بلع صحیح غذا را به فرزند نوپا خود آموزش دهید تا از ایجاد اختلالات دندانی پیشگیری کنید.
بر روی پروسه صحبت و بلع غذا نظارت داشته باشد تا انجام صحیح این امور کم کم به عادت های کودک تبدیل شود.
چنانچه کودک از مرز شش سالگی عبور کرده و نمی توانید به طور شخصی این مشکل را برطرف کنید حتماً با یک ارتودنتیست مشورت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها
این ویزیت با ویزیت های دیگه فرق داره !

بازدید کنندگان گرامی کلینیک تخصصی دکتر خطیبی با بیش از 7 سال سابقه در این زمینه خدمات ارتودنسی در کرج را ارائه می دهد اگر شما به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج هستید می توانید به روش های آنلاین یا تلفنی وقت ویزیت خود را رزرو نماید برای اطلاع در مورد قیمت ارتودنسی در کرج نیز کلیک کنید

مطلب را به اشتراک بگذارید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها