تماس باما : 02165247966

ناهنجاری کراس بایت

ناهنجاری کراس بایت و روش درمان آن

جدول عنوان ها

ناهنجاری کراس بایت چیست؟ 

ناهنجاری کراس بایت حالتی است که در آن دندان های فک بالا و پایین روی همدیگر قرار نگرفته اند. البته اگر بخواهیم به صورت تخصصی به این موضوع رسیدگی کنیم می توان گفت کراس بایت در سه نوع قدامی، گونه ای و خلفی مشاهده می شود. این عارضه در بیماران می تواند عوارض شدیدی را به دنبال داشته باشد. به همین منظور پیشنهاد می شود درمان آن را در اسرع وقت پیگیری کنید. برای سلامت دهان و دندان، درمان این مشکل بسیار ضروری می باشد. در بسیاری از مواقع این مشکل اغلب به دلیل ارثی بوده و کودکانی که عادت های غلط دارند به این عارضه دچار می شوند. این مشکل نوعی ناهنجاری فکی شناخته شده و در بسیاری از کودکان رخ می دهد. در این نوع عارضه موقعیت قرارگیری دندان های فک پایین به گونه ای که است که از فک بالایی جلوتر قرار گرفته اند. در صورتی که در حالت عادی این شرایط برعکس بوده و دندانهای فک بالایی 2 میلیمتر از دندانهای فک پایین جلوتر هستند. 

در صورت عدم درمان ناهنجاری کراس بایت، مشکلات جدی تر در ناحیه فک و دهان رخ خواهد داد. متخصصین این نوع ناهنجاری را در رده کلاس سه اسکلتال قرار داده و از روش های مختلفی برای درمان این عارضه بهره مند می شوند. از جمله علل به وجود آمدن این عارضه می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • عوامل ژنتیکی
  • شلوغی و نامرتبی دندان ها
  • عوارض جراحی های شکاف لب و کام
  • باقی ماندن مدت زمان طولانی دندان های شیری در دهان کودکان
  • مطالعه بیشتر ارتودنسی کودکان

انواع ناهنجاری فکی

ناهنجاری کراس بایت با توجه به وضعیت دندان ها به 3 نوع دسته بندی می شود. در این میان دو نوع آن از رایج ترین انواع کراس بایت به شمار می رود. همانطور که در بخش قبلی نیز ذکر کردیم دلایل اصلی وقوع این عارضه، عادات غلط در کودکی و ژنتیک می باشد. کودکانی که از پستانک بسیار استفاده می کنند و به مکیدن انگشت دست عادت کرده اند، بالطبع به این ناهنجاری دچار می شوند. کودکان در سن رشد، استخوان های فکشان همواره در حال تغییر و رشد می باشد به همین منظور موارد بسیاری در رشد صحیح فک و دندان های کودک تاثیرگذار می باشد. از دیگر دلایل ایجاد این نوع عارضه می توان به نفس کشیدن از راه دهان و تاخیر در رویش دندان های دائمی و دیر افتادن دندان های شیری اشاره نمود. 

انواع ناهنجاری فکی

ناهنجاری کراس بایت خلفی : در این نوع ناهنجاری دندان های عقب فک بالا پشت دندان های عقب فک پایین قرار می گیرند. 

ناهنجاری کراس بایت قدامی : در این حالت دندان های پیشین فک بالا، عقب تر از دندان های فک پایین واقع می باشند. 

ناهنجاری کراس بایت گونه ای : درصد وقوع این ناهنجاری نسبت به دو نوع قبلی بسیار کم می باشد. در این حالت دندان های یک طرف به گونه نزدیک تر و روی دندان های پایین منطبق نمی باشند.

برای دانستن دیگر ناهنجاری که در تصویر مشاهده می کنید این مقاله را مطالعه کنید که قبلا توسط ما منتشر شده است : نامرتبی دندان ها بررسی علائم ، درمان و علت آن

اگر ناهنجاری کراس بایت را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر ناهنجاری کراس بایت در سنین پایین تحت درمان واقع نشود، می تواند مشکلات بزرگتری را برای فک و دندان های فرد به وجود آورد. در این میان می توان گفت کراس بایت قدامی به محض دیده شدن باید تحت درمان قرار بگیرد. چرا که این نوع کراس بایت ممکن است به مال اکلوژن کلاس اسکلتال تبدیل شده و در سنین بالا به جراحی فک نیاز خواهد داشت. به همین منظور مال اکلوژنن کراس بایت دندان ای قدامی هرچه زودتر نیاز به درمان داشته و بی توجهی به این موضوع سبب ایجاد ناهنجاری کلاس سه اسکلتال خواهد شد. برای بسیاری از افراد جای سوال می باشد که تاخیر در درمان کراس بایت قدامی می تواند چه مشکلاتی را برای بیمار به دنبال داشته باشد؟ در پاسخ می توان گفت عدم درمان به موقع این ناهنجاری سبب می شود که فرد در خوردن غذا و جویدن به مشکل بخورد. هم چنین تلفظ صحیح کلمات و حرف زدن برای فرد دشوار می شود.

احتمال شکستگی دندان ها، سردرد و انقباض عضلات بر اثر فشار های دندان، اثر منفی در رشد مفاصل و فک های صورت و از بین رفتن مینای دندان ها از دیگر مشکلات تاخیر درمان کراس بایت قدامی می باشد.

روش درمان ناهنجاری کراس بایت

روش های درمان کراس بایت

آیا شما هم با مشکل غیر طبیعی بودن فک بالایی و رشد دندان هایتان درگیر هستید؟ آیا دندان های ردیف پایین توسط های دندان های فک بالا پوشیده نشده اند؟ آیا می دانید برای درمان این ناهنجاری چه کاری باید انجام دهید؟ این عارضه ای که شما با آن مواجه هستید، بدون تردید ناهنجاری کراس بایت بوده و برای درمان این عارضه می توانید به متخصصین ارتودنسی مراجعه کنید. روش های مختلفی برای درمان این ناهنجاری وجود دارد که ارتودنسی یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش های درمان به شمار می رود. کراس بایت بر اساس میزان انحراف استخوان فک و عوارض که ایجاد کرده است در انواع روش های مختلف تحت درمان قرار داده می شود. به همین منظور برای درمان ابتدا بررسی های لازم توسط متخصص ارتودنسی انجام شده و بر اساس شرایط بیمار بهترین روش را در اولویت قرار خواهند داد. 

یکی از روش های دیگر برای درمان ناهنجاری کراس بایت، گسترش دهنده کام می باشد. با استفاده از این روش درمان می توان به راحتی دندان ها را در محل مناسب قرار داد. در این روش درمان به دلیل قابلیت شکل گیری فک و شدت عارضه یک الی دو سال برای بهبودی نیاز می باشد. آلایتر شفاف یا همان پوشش شفاف یکسره ای از دیگر روش های درمان این عارضه محسوب می شود. برای هدایت صحیح دندان ها از  قالب مناسب با سایز فک و دندان های فرد استفاده می کنند. بیماران کراس بایت می توانند برای درمان این ناهنجاری از روش هدگیر نیز بهره مند شوند. در این روش به دندان های فرد سیم هایی متصل کرده و با ورود فشار از رشد بیش از حد فک جلوگیری می کند.

رزرو وقت و مشاوره با متخصص ارتودنسی (واتس اپ ) : 09199767767

هزینه درمان ناهنجاری کراس بایت

ناهنجاری کراس بایت بر اثر عوامل مختلفی رخ می دهد که هر یک از این عوامل دارای عوارض و مشکلات مختلفی می باشند. لوزه های بزرگ و گرفتگی بینی از جمله عوامل موثر در بروز این نوع ناهنجاری در کودکان می باشد. هزینه درمان ناهنجاری کراس بایت با توجه به وضعیت بیمار، نوع کراس بایت و … در نرخ های مختلفی محاسبه می شود. هم چنین روش های مختلفی که برای درمان وجود دارد، هر یک با بهره مندی از تجهیزات مختلف هزینه های متنوعی را به دنبال دارند. به همین منظور بیماران می توانند برای کسب اطلاعات دقیق از هزینه های درمان این عارضه به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. در حالت کلی با در نظر گرفتن عوارض شدید ناهنجاری کراس بایت، پیشنهاد می شوند نسبت به هزینه های درمان حساس نبوده و در اسرع وقت جهت درمان اقدام کنید. چرا که عوارض این عارضه می تواند هزینه های بیشتری را جهت درمان بطلبد. 

مطالعه بیشتر : قیمت ارتودنسی در کرج

5/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

آیا می توان از بروز بیماری کراس بایت جلوگیری کرد ؟

در صورت ارثی نبودن این ناهنجاری، با رعایت برخی از نکات می توان از بروز آن جلوگیری کرد. کنار گذاشتن عادت های غلط در کودکی از مهمترین گام هاییست که از بروز ناهنجاری کراس بایت خودداری می کند.

پس از درمان کراس بایت چه اقداماتی باید انجام داد ؟

رعایت بهداشت دهان پس از درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. به همین منظور استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال، استفاده از آب نمک، پرهیز از ساییدن دندان ها به یکدیگر، استفاده از پلاک نگهدارنده، استفاده از نخ دندان و مسواک زدن مرتب الزامی می باشد.

بهترین سن برای درمان کراس بایت چه سنی است ؟

سن 7 تا 12 سالگی بهترین زمان برای درمان این عارضه می باشد. با توجه به اینکه در این دوره سنی رشد استخوان به پایان نرسیده است، متخصص ارتودنسی میتواند فک بالا را گسترش و پهن کند.

این ویزیت با ویزیت های دیگه فرق داره !

بازدید کنندگان گرامی کلینیک تخصصی دکتر خطیبی با بیش از 7 سال سابقه در این زمینه خدمات ارتودنسی در کرج را ارائه می دهد اگر شما به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج هستید می توانید به روش های آنلاین یا تلفنی وقت ویزیت خود را رزرو نماید برای اطلاع در مورد قیمت ارتودنسی در کرج نیز کلیک کنید

مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها